27 marca 2013

makaron z kuleczkami mięsnymi w pomidorowym sosie...

      
Ciao Italia! 
    Ci, którzy mnie znają wiedzą, że we Włoszech zakochana jestem nie od dziś... Bardzo pasuje mi ta kuchnia: oliwa, zioła z czosnkiem, mozzarella z szynką parmeńską i pomidory... do tego towarzystwo parmezanu, wino i biesiady przy stole... i jestem w niebie... A może to efekt wielu podróży z siostrą i rodzicami w czasach dzieciństwa, za którymi tak teraz tęsknię?
      Kuchnia włoska często zatem gości w moich garach... Już pisałam o księdze, którą dostałam na święta (the silver spoon) toteż coraz częściej zaczytuję się w nowych przepisach... Niedługo zacznę włoską rewolucję, jesteście gotowi?
     Dziś klasyk - mięsne kuleczki w sosie pomidorowym... z bazylią, rozmarynem, podlane lekko winem... zamiast spaghetti proponuję rigatoni... fajnie wchłaniają sos i zawsze to coś innego niż nitki... 



Składniki:
Kuleczki mięsne:
  • 300 g mięsa mielonego (ja użyłam wieprzowego)
  • 1 jajko
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 bułka (zamoczona wcześniej w wodzie lub mleku)
  • garść świeżej pietruszki
  • sól, pieprz
  • mąka do obtoczenia kuleczek
  • oliwa
sos:
  • 400 ml passaty (włoski przecier pomidorowy, można użyć pomidorów z puszki z sosem)
  • 100 ml białego wina
  • 1 cebula
  • kawałek selera naciowego
  • 1 marchewka
  • kawałek świeżego rozmarynu
  • parę listków świeżej bazylii i natki pietruszki
  • sól, pieprz
oraz:
  • makaron rigatoni
  • parmezan 


     Najpierw zajmujemy się kuleczkami mięsnymi: mięso wyrabiamy i przyprawiamy tak samo jak na mielone. Dodajemy wyciśnięty czosnek i zioła. Obtaczamy w mące i smażymy na rumiano na oliwie. Odkładamy na bok.
       Makaron gotujemy w osolonej wodzie. Odcedzamy (pozostawiając pół szklanki wody z gotowania).
     Na tej samej patelni smażymy pokrojoną drobno cebulę, seler, startą na tarce marchewkę i drobno pokrojony rozmaryn. Dodajemy przecier pomidorowy, wodę z gotowania makaronu oraz wino. Gotujemy parę minut (aż sos delikatnie odparuje). Przyprawiamy do smaku, dodajemy bazylię i pietruszkę. Do sosu wrzucamy kuleczki mięsne i całość chwilę gotujemy. 
       Makaron dodajemy do sosu, całość posypujemy parmezanem i od razu podajemy. Smacznego. 


1 komentarz:

  1. Makaron, pomidorowy sos i klopsiki - wspaniały obiad :) Uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń

Poniżej możecie podzielić się swoją opinią na temat tego przepisu...
Z góry dziękuję za każdy komentarz...