9 kwietnia 2013

tort truskawkowy z cydrem gruszkowym

     Nie wiem co mnie tknęło, aby zrobić tort... Już jakiś czas nosiłam się z tym zamiarem i parę tygodni temu postanowiłam stawić mu czoła... Trochę oszukałam, gdyż biszkopt kupiłam gotowy... ale nie od razu Rzym zbudowano... W planach mam już kolejny, czekoladowy tort (na 11-ste urodziny uroczego chłopca) więc pewnie wkrótce upiekę też swój biszkopt...
     Tort wyszedł pysznie... nie za słodki, nie za kwaśny, nie za suchy... Mam jeszcze trochę problem z dekorowaniem ale powoli, małymi kroczkami i stworzę piękne dzieło...
     Masa absolutnie pyszna... Truskawki zmieszane z cydrem gruszkowym, w śmietanowym kremie z nutką syropu z kwiatów bzu i pomarańczy... Nic dodać, nic ujać... Popatrzcie sami...

Składniki:
  • 2 gotowe biszkopty (o średnicy nie mniejszej niż Wasza tortownica)
masa śmietankowa z cydrem:
  • 400 g truskawek
  • 12 łyżeczek żelatyny
  • 200 ml syropu z kwiatów bzu (np. taki)
  • 500 ml cydru gruszkowego (można także użyć innych smaków a nawet szampana)
  • starta skórka i sok z 1 pomarańczy
  • 50 g cukru
  • 400 ml słodkiej śmietanki 36%
poncz:
  • 2 łyżki syropu z kwiatów bzu
  • sok i starta skórka z 2 pomarańczy
  • 2 łyżki cukru
dekoracja:
  • świeże truskawki
  • starta skórka z 1 limonki
  • 250 ml słodkiej śmietanki 36%
  • 1 łyżka cukru pudru
  • posiekane orzechy (posiekane pistacje będą także pięknie wyglądać)


1. Przygotować masę śmietanową.
Truskawki umyć, usunąć szypułki i pokroić w kostkę. Garść owoców odłożyć na później, resztę przełożyć do garnka, zalać odrobiną wody, zagotować i zmiksować. Żelatynę rozpuścić w 100 ml gorącej wody, dodać do musu truskawkowego i całość przełożyć do dużej miski. Cały czas masę delikatnie mieszać. Dodać syrop z bzu, cydr, skórkę i sok z pomarańczy oraz cukier. Masę odłożyć na chwilę na bok i w osobnej misce ubić śmietanę na sztywno. Teraz należy obie masy połączyć ze sobą i dodać truskawki a następnie wstawić do lodówki, aby krem stężał.
2. Biszkopty i poncz
Wyciągnąć tortownicę i dopasować biszkopty do jej wielkości (trzeba zrobić to bardzo uważnie, gdyż biszkopt nie może być mniejszy niż średnica tortownicy). Składniki ponczu podgrzać w garnku i mieszać, aż cukier się rozpuści. Na płaskim talerzu położyć biszkopt, skropić go ponczem i spiąć obręczą tortownicy. Posmarować połową masy, przykryć drugim biszkoptem i lekko docisnąć. Kolejną warstwę biszkopta także skropić ponczem i posmarować masą śmietanową (tak, aby wypełnić całą wysokość tortownicy). Ciasto wstawić do lodówki na ok 4 godziny.
3. Udekorować
Śmietanę ubić i dodać cukier puder. Obręcz tortownicy usunąć. Boki tortu i wierzch posmarować bitą śmietaną i udekorować tort.

6 komentarzy:

  1. Śliczny :) pierwszy raz słyszę o cydrze, ale dobrze wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję - choć ja chyba jestem bardziej krytyczna... muszę popracować nad dekoracją :) A cydr to inaczej cider, kwestia wyboru smaku... Na Wyspach jest ich pełno, choć wiem, że w Polsce też już się pojawiają... Spróbuj, są pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  3. O cholerka siostra, piękny jest ten tort :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a no :) mi też się podoba... poczekaj, aż zobaczysz czekoladowy! jak na pierwszy raz, to całkiem nieźle mi poszło :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda pięknie i bardzo elegancko :) Podoba mi się pomysł z cydrem :)

    OdpowiedzUsuń

  6. Nie widzę żadnych problemów z dekoracją, chyba, że sprytnie je zatuszowałaś???
    Wydaje mi się, że tort jest perfekcyjny :)))

    OdpowiedzUsuń

Poniżej możecie podzielić się swoją opinią na temat tego przepisu...
Z góry dziękuję za każdy komentarz...